CELE I ZADANIA realizowane w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Tułowicach.
1. Szkoła realizuje cele i zadnia wynikające z przepisów prawa ( Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami zwanych dalej ustawą) oraz przepisów wydanych na jej podstawie z uwzględnieniem Programu Wychowczo - Profilaktycznego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach.
2. Celem kształcenia ogólnego w szkole jest:
1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
3. Zadania szkoły:
1) bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
2) rekrutacja uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów;
4) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym: wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów;
5) wychowywanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów – edukacja medialna;
6) kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu – edukacja zdrowotna;
7) kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających i dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej, postawa obywatelska, postawa poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawa poszanowania dla innych kultur i tradycji.
4. Szkoła umożliwia:
1) realizację obowiązku szkolnego dla uczniów zamieszkujących w jej obwodzie oraz kontroluje jego spełnianie;
2) uzyskanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i świadectwa ukończenia gimnazjum;
3) zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych;
4) dokonanie świadomego wyboru przez absolwentów dalszego kierunku kształcenia;
5) rozwijanie zdolności, dostrzeganie różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych);
6) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego oraz osobistych zainteresowań;
7) rozwój zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych poprzez organizację kół zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć sportowych i innych form zajęć pozalekcyjnych;
8) udział w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych w celu wyrównania braków u uczniów mających trudności w nauce;
9) udział w zajęciach specjalistycznych organizowanych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
10) poznanie dziedzictwa kultury narodowej, światowej i europejskiej, podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej;
11) efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich;
12) kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób przygotować młodzież do pracy w warunkach współczesnego świata;
13) organizację nauki religii na życzenie rodziców (prawnych opiekunów);
14) udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie. Uczeń nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.
5. Szkoła realizuje:
1) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) szkolne plany nauczania ustalone przez Dyrektora Szkoły;
3) szkolny system oceniania uchwalony przez radę pedagogiczną;
4) Szkolny program wychowawczy;
5) Szkolny program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.